Bewegen in de overgang

Bewegen in de overgang; voor jou een vanzelfsprekendheid?

Zolang als ik het mij kan herinneren is bewegen altijd in mijn leven geweest.

Mijn ouders hadden geen auto, dus alles werd op de fiets of lopend gedaan. Dagelijks op de fiets naar en van school bij alle weersomstandigheden. De gymlessen op  verschillende scholen waren een welkome afwisseling. Vooral na een les waarbij er veel denkwerk van je werd verwacht en waar je dan ook nog moest stil zitten.

Dat waren zeker niet mijn favoriete lessen.

Na de schoolperiode pakte ik dat zelf op. Door te turnen, de sportschool te bezoeken, yoga te leren en te dansen. Yoga is daarbij altijd mijn favoriet gebleven.

Hoe belangrijk bewegen in de overgang is…

Nadat ik verschillende keren plat ben komen te liggen, omdat mijn rug totaal in de verkramping was geraakt, ben ik me pas  goed gaan beseffen hoe belangrijk lichaamsbeweging is. Om de spanning die je opslaat in je lichaam, door werk, stress of denkpatronen, los te kunnen laten.

Nu na de overgang is het voor mij nog belangrijker mijn lichaam bewegelijk en soepel te houden. Omdat door de verandering van je hormoonhuishouding er lichamelijke verschuivingen hebben plaats gevonden. Hierdoor raakt je lichaam meer stram en stijf. Je bewegingsapparaat heeft dan onderhoud nodig. En bewegen in welke vorm ook helpt je daarbij.

Ik heb mijzelf de uitdaging gegeven, gezond de 100 te willen passeren.
Daarom heb ik de yoga weer opgepakt. Drie keer per week volg ik nu verschillende vormen, wandel ik dagelijks een uur met mijn hond en fiets ik naar mijn werk. Op deze manier met mijn lichaam bezig te zijn , betekent dat ik steeds beter met haar in contact kom. Voel ik wat er inwendig gebeurd. Daardoor kan  ik de signalen die mijn lichaam geeft, eerder opmerken. Zodat ik er iets aan kan doen voor dat het op slot gaat. En je dan meer tijd nodig hebt om te herstellen.

Het voelen van je lijf na een uur lichaamsbeweging is heerlijk. je voelt bewust dat je leeft, dat je een lichaam hebt. Een vervoersmiddel waar je voor mag zorgen. En als je dat met aandacht doet, gaat het je lukken zonder al te veel klachten de overgang door te wandelen.

Waarom is bewegen in de overgang dan zo belangrijk?

De vrouw wordt zich de laatste jaren steeds meer bewust dat bewegen goed voor haar is.
Door een drukke baan of huishouden, is er niet altijd genoeg energie over om  aan bewegen of sportte gaan doen.
Het spreekwoordelijke, “ rust roest” zegt al genoeg.

Het regelmatig in beweging komen zorgt ervoor dat je bewegingsapparaat soepel blijft.

Hierdoor kun je allerlei klachten voor zijn, waardoor je de overgang lichter en met meer plezier door wandelt.
Lichaamsbeweging is belangrijk tijdens de overgang. Het beperkt de kans op hartaandoeningen, hoge bloeddruk en een beroerte. Lichaamsbeweging verbetert de bloedstroom waardoor de vaten gezonder blijven en het bloed alle organen kan blijven voeden, zodat ze optimaal hun taak kunnen blijven uitvoeren.
Lichaamsbeweging verlaagt de insuline-en bloedsuikerspiegels. Dat geeft je meer speelruimte ten aanzien van je voedingspatroon.

De zon is een belangrijke factor om vitamine D op te nemen. Vitamine D heeft invloed op gezonde botten. Als de botten stevig en sterk zijn helpt het je weer om soepel te kunnen blijven bewegen.

Je kunt belast of onbelast bewegen in de overgang.

Of een combinatie hiervan.

Bij belast bewegen wordt de aanmaak van botcellen gestimuleerd. Voorbeelden van belast bewegen zijn wandelen, yoga, fitness, dansen en hardlopen. Ook bijvoorbeeld skaten, tennissen en traplopenhoren tot deze categorie.
Bij onbelast bewegen wordt de aanmaak van botcellen niet gestimuleerd. Wel zorgt het voor soepele, stevige spieren, vergroot het de capaciteit van hart en longen en verbrand je er natuurlijk kilocalorieën mee. Voorbeelden van onbelast bewegen zijn fietsen en zwemmen.

Hoe plan je tijd in om te bewegen?

Als je een fulltime baan hebt, nog zorgt voor (klein)kinderen, of  mantelzorger bent….

Hoe krijg je het dan voor elkaar om daarnaast ook nog eens 90 minuten te bewegen?
Een voorbeeld zou kunnen zijn: 10 minuten trappen lopen, 25 minuten fietsen of wandelen, 20 minuten tuinieren, 15 minuten stofzuigen en 20 minuten sporten.  Dit zijn bewegingen die je makkelijk kunt integreren in of tussen je dagelijkse bezigheden door.

Hoe zorg jij ervoor dat je genoegt beweegt in de overgang? 

Het even niet zelf hoeven doen

Je bent een sterke onafhankelijke autonome vrouw van middelbare leeftijd. Veel meegemaakt, veel gedaan. Alle vormen van bewegen die hier worden benoemd. Heb je misschien ook al wel dagelijks of wekelijks aan je agenda toegevoegd.

Maar soms heb je, vooral als je in de overgang zit, sterk de behoefte het aan een ander over te laten.  Het even niet zelf te hoeven doen. Dat het even voor je gedaan wordt. Dan kun je voor een massage kiezen.

Massage & bewegen

Massage heeft een duidelijk waarneembaar effect op de doorstroming in ons lichaam. Door de verschillende massagetechnieken wordt de bloedsomloop bevorderd en gestimuleerd. De aan- en afvoer op cel niveau verloopt makkelijker. Dit heeft invloed op de hormonale processen waardoor deze beter verlopen. Spieren gaan soepeler werken en trekken daardoor pezen en botten beter mee. Zenuwen worden op een zachte manier geprikkeld, en de elektrische reacties verlopen soepeler. Het brengt een kettingreactie op gang, omdat het lichaam een eenheid is.

Massage & aanraking

Aanraking is belangrijk en zeker voor de vrouw in de overgang.  Zij die al jaren voor de ander heeft gezorgd, is aangekomen op een plek in haar leven waar ze terug mag keren naar zichzelf.

Een massage kan je daarbij helpen. Lichamelijk contact is belangrijk voor ons, het verlicht pijn en vermindert stress. Massage gaat diep en is krachtig, vooral als we het lichaam als eenheid gaan zien.

Je raakt niet alleen het weefsel aan, maar ook de emotie die zich in het weefsel heeft vastgezet.

Je gaat soms de weg even terug, maakt contact met je verleden. En ontmoet je vastgezette patronen.

Om ze daarna in het nu met volle bewustzijn los te kunnen laten.
Je ontmoet jezelf niet alleen fysiek, maar je ontmoet ook je eigen psyche.
Wil je op een liefdevolle manier aangeraakt worden, jezelf ontmoeten en je hart meer openen?

Neem contact met me op, of kies voor één van mijn behandelingen.

Bewegen in de overgang - Silvia Arentsen

Silvia Arentsen

De overgang is een fase in ons leven waarin we weer bij onszelf terug mogen komen. Herontdekken wie we zijn. Zonder al die opgelegde regels van buitenaf. Je wordt uitgenodigd los te laten wat je niet meer dient en te versterken wat je nodig hebt om tot volle bloei te komen. Ik sta naast je, ik luister en hoor je. Wandel met je mee tot je aangeeft het zelf te kunnen. Zodat jij weer jezelf kunt zijn, in jezelf maar ook bij anderen.

>